loading...
☀☀☀☀تنهایی☀☀☀☀
آخرین ارسال های انجمن
بازدید : 397 یکشنبه 1392/02/22 نظرات (0)

ششمین آلبوم " احسان خواجه امیری " خواننده نام آشنای پاپ ، با عنوان « عاشقانه ها » هفتم آبان ماه به صاحب امتیازی شرکت آوای هنر و از طریق پخش هنر اول روانه بازار موسیقی کشور شد.

گفتنی است طراحی جلد آلبوم بدین نحو است که خواننده در حالی که اخم کرده و لباسی زمستانی پوشیده ، نگاه خود را با یک زاویه کج رو به بالا معطوف کرده است. با وجود آن که نام آلبوم عاشقانه ها می باشد ولی با اخم خواننده ، به شدت نوعی تناقض ایجاد شده است. حال اگر نام آلبوم ضدعاشقانه ها بود این نوع حالت چهره موجه بود و شاید هم در واقع این اثر به لحاظ مضمون ضد عاشقانه ها باشد و نه الزاما عاشقانه ها. البته پس از شنیدن این مجموعه پی خواهید برد که میمک چهره خواننده تا حدودی درست بوده است و محتوای اشعار این حس را منتقل می سازند ، پس در واقع نام آلبوم برای مضامین اجرا شده در وضعیت کنونی دارای تناسب لازم نیست و به نوعی تناقض ایجاد کرده است.

در ضمن روی کاور آلبوم عبارت " عاشقانه های احسان خواجه امیری" درج شده ، در حالی یک « ی » به عاشقانه ها افزوده شده است که نشان از خودخواهی خواننده در این امر دارد و به نوعی وی قصد داشته آلبوم را به نام خود تمام کند ؛ در حالی که این مجموعه حداقل سه عضو موثر دیگر نیز دارد.

نام آلبوم و نام خواننده با فونت تقریبا بزرگ درج شده است. در ضمن نام روزبه بمانی ، علیرضا افکاری و هومن نامداری نیز به عنوان سازندگان اصلی آلبوم آمده است. در داخل کاور نیز تصویر سیاه و سفیدی از خواننده در معرض تماشای مخاطبان گذاشته شده که با دو دستش ، گوشه های دو چشمش را کشیده برای خواننده ای که قرار بوده عاشقانه بخواند. این اخم و لج این نکته را تایید می کند که خواننده و البته طراح گرافیک این آلبوم درک درستی از این مساله در طراحی جلد یک آلبوم نداشته اند. در واقع هر نوع حالت چهره حتی اگر با محتوای یک مجموعه نیز سازگار باشد آن چنان جایز نیست مورد استفاده قرار بگیرد.

در آن سوی کاور نیز شناسنامه قطعات دیده می شود. همچنین بدون ذکر نام سازها ، نام چهار نوازنده به صورت با تشکر آمده است که عبارتند از : ایمان حجت ، احسان نی زن ، میثم مروستی ، بهنام حکیم .

ذکر نام " روزبه بمانی " و " علیرضا افکاری " در کاور اصلی آلبوم با فونتی درشت به عنوان ترانه سرا و ملودی ساز و تنظیم کننده درج شده است .

گفتنی است تنظیم کننده نه قطعه آلبوم " هومن نامداری " است. در ضمن قطعه نخست این مجموعه نیز توسط " سیروان خسروی " تنظیم شده است.

در ضمن ساخت ملودی های قطعات 1 و 2 و 3 و 5 و 6 و 9 و 10 توسط " علیرضا افکاری " انجام شده است.

همچنین " احسان خواجه امیری " ملودی های قطعات 4 و 7 و 8 را ساخته است.

بررسی قطعات آلبوم « عاشقانه ها » :


1- " احساس آرامش " ؛ نخستین قطعه آلبوم ، در فضایی تمام الکترونیک و به صورت هاوس شروع می شود. اورتور 30 ثانیه تداوم می یابد ، در این لحظه موسیقی اندکی کم حجم تر می شود و خواننده با تحریر افزون تری در گامهای میانی شروع به اجرا می نماید. سپس کار از ریتم می افتد و خواننده با تحریر و تاکید بیشتر به اجرا می پردازد و این روند را ادامه می دهد : ( اگه این زندگی باشه – من از مردن هراسم نیس / یه حسی دارم این روزا – شاید مردن حواسم نیس ) خواننده در اجرای این بند برخی واژه ها را با تحریر بیشتری ادا می کند.

در ادامه ترجیع بند اجرا می گردد. سپس بخش بی کلام به پیش می رود و حدود سی ثانیه این وضعیت تداوم می یابد. در ادامه کار از ریتم می افتد و خواننده با تاکید و تحریر اندکی بیشتر ، کار را به اجرا در می آورد. سپس ترجیع بند دوبار پیاپی اجرا می شود ، با این تفاوت که دو بند ، در بار دوم به اجرا افزوده می گردد. در پایان لحظاتی با نوای پیانو کار همراه می شود و آن گاه قطعه به اتمام می رسد.

در حالی که عنوان قطعه احساس آرامش است ولی در عمل این ترانه سرشار از واژه هایی با بار منفی و مایوس کننده مانند : حد مرگ ، مردن ، هراس ، عذاب و خرابه ، می باشد.


2- " آرزو " ؛ در فضای اسلوی الکترونیک کار شروع می شود. در ادامه گیتار الکتریک به این فضا افزوده می شود و کار ریتم می گیرد. در ثانیه 40 خواننده اجرای خود در گام میانی را آغاز می نماید. در ادامه وی اندکی بالاتر می خواند. سپس بخش بی کلام با محوریت گیتار الکتریک به پیش می رود. آن گاه خواننده اوج می گیرد: ( خیلی از فاصله ها رو - نمیشه با سفر پر کرد ) وی این بخش را در حالی که موسیقی از ریتم می افتد ، ادامه می دهد. این بار صدای خواننده کم رنگ می شود و مجددا شفاف شده و در این فضای خلوت ، کار به پیش می رود. در ادامه ، ساکسیفون به فضای موسیقی افزوده می گردد و کار در همین حال و هوا به اتمام می رسد.


3- " این حقم نیست " ؛ در فضایی الکترونیک با محوریت بوزوکی کار آغاز می گردد. در ثانیه 19 خواننده در حالی که قطعه به صورت شش و هشت نمود پیدا کرده ، اجرا را آغاز می نماید ، آن هم در فضایی که موسیقی به صورت الکترونیک خلوت جریان دارد.

( این حقم نیست - این همه تنهایی / وقتی تو اینجایی - وقتی می بینی بریدم / این حقم نیس – حقه من که یه روز / با تو بودم اما - با تو روز خوش ندیدم ) این بخش دوبار پیاپی با تحریر بیشتری از جانب خواننده همراه می شود . کار در ادامه به صورت بی کلام با محوریت ساز بوزوکی ادامه می یابد. در ادامه خواننده اجرا را پی می گیرد. سپس کار از ریتم می افتد و خواننده دوبار ترجیع بند را اجرا می کند و کار به فضای محو پیش می رود. آن گاه قطعه از حالت محو به سوی فضای شفاف دو بار حرکت می کند و اثر در این وضعیت به پایان می رسد.

گرچه ملودی در بخش ترجیع بند قابل قبول ساخته شده است ولی ضعف در تنظیم به شدت مشهود است.


4- " کجایی ؟"؛ با صدای سه تار این قطعه شروع می شود ، البته با همراهی صداهای زمینه الکترونیک و سپس کمانچه نیزبا آن پیوند می خورد. در ثانیه 47 خواننده با تحریر آغازین و احساسی و در فضایی خلوت اجرا را شروع می نماید و این روند را تداوم می بخشد. در بخش بی کلام سه تار نیز حضور پررنگی دارد: ( تو از قبله ی من گرفتی خدارو – کجایی ببینی یه شب حال مارو / فقط حال من نیس که غرق عذابه – ببین حال مردم مث من خرابه ) و در ادامه با گفتن ( کجایی ؟ ) کار به پیش می رود.

نکته ای که در این دو بند می توان به آن اشاره کرد این است که عملا هیچ ربط منطقی بین این دو بیت وجود ندارد. در ضمن در مصرع آخر ، سراینده دست به اغراق بیهوده ای می زند و سخنگوی حال مردم می شود. وقتی دایره واژگانی مورد استفاده یک ترانه سرا ، به شدت محدود و کوچک باشد چنین عوارضی هم در پی خواهد داشت.

مجددا مطلع خوانده می شود : ( باز یه بغضی گلمو گرفته – باز همون حس درد جدایی و ... ) خواننده واژه ( باز ) را با تحریر بیشتری ادا می کند. ( من امروز کجامو ، تو امروز کجایی ؟ ) این بخش 5 بار متوالی خوانده و تکرار می شود. همچنین کمانچه با همنوایی محو در خلال کار شنیده می شود.

در مجموع این قطعه از ملودی قابل قبولی برخوردار است. تنظیم نیز ا از تناسب لازم با نوع ملودی برخوردار است . در ضمن خواننده نیز اجرایی مطلوب در این قطعه ارائه می نماید.  


5- " دریا " ؛ در فضای الکترونیک به تدریج کار آغاز می گردد و به صورت هاوس به پیش می رود. در ثانیه 31 خواننده شروع به اجرا می کند و ادامه می دهد : ( همیشه مقصدم بودی – کجا با تو سفر کردم / چقد تنها برم دریا – چقد تنهایی برگردم ) دوبار ترجیع بند اجرا می شود. در بخش بی کلام کار از فضای تقریبا محو به سوی شفاف شدن می رسد و دوباره خواننده اجرا را پی می گیرد و ترجیع بند از حالت محو ایستا ، به مرز شفاف شدن حرکت می کند و موسیقی پایان بخش کار است.


6- " لحظه " ؛ با صدای تیک تیک در فضای خلوت کار شروع می شود . در ثانیه 26 خواننده به آرامی شروع به اجرا می کند و همین روند را تداوم می بخشد. این وضعیت در ادامه به بخش بی کلام خلوت پیوند می خورد ، با حضور گیتار و به پیش می رود. سپس مجددا نوبت به خواننده می رسد ، وی هم در گامهای میانی به اجرا می پردازد. وی همین روند آرام خوانی خود را ادامه می دهد و در پایان فضای موسیقی پرحجم می شود و قطعه به انتها می رسد.


7- " خوشبختی "؛ فضای الکترونیک آغازگر این کار است و در ثانیه 16 خواننده در فضایی خلوت به آرامی شروع به اجرا می کند و همین روند را ادامه می دهد و در ادامه اندکی فضای کار پرحجم تر شده و با محوریت گیتار به پیش می رود. در ادامه خواننده اوج اجرایی می گیرد : ( نه اینکه تو نمی دونی – ولی این درد بی رحمه / یه چیزایی رو تو دنیا -فقط یک مرد می فهمه / تمام روز می خندم - تمام شب یکی دیگه م / من از حالم به این مردم - دروغای بدی می گم )

دوباره کار بسیار خلوت می شود و در این فضای در هم و بخشی در فضای خلوت جریان پیدا می کند.

8- " تموم قلب من " ؛ این قطعه در فضای الکترونیک خلوت شروع می شود. در ثانیه 10 کار به صورت شش و هشت تغیر شکل می یابد و اجراکننده با آن همراه می شود. خواننده با فیلترهای صدایی اجرای کار شش و هشت الکترونیک را ادامه می دهد ، آن هم در گامهای بالاتر و ساکسیفون نیز در بخش بدون کلام فضا را در اختیار می گیرد. سپس خواننده ادامه ترانه را اجرا می کند. باز کار از ریتم می افتد و آن گاه خواننده با تحریر بیشتر به اجرا می پردازد و سپس قطعه به صورت پرحجم تر به جلو حرکت می کند. در پایان ساکسیفون فضا را پررنگ تر می کند.

این قطعه در تمامی ارکان خود جزو ضعیف ترین آثار این آلبوم محسوب می شود.


9- " لب تیغ " ؛ این اثر در فضای الکترونیک شروع می شود و زهی ها هم با آن پیوند می خورند. در ثانیه 17 خواننده به آرامی شروع به اجرا در فضایی خلوت می کند و پیانو و صدای الکترونیک در هم می آمیزند و خواننده به شکلی احساسی اجرا را پی می گیرد: ( دارم می سوزم از وهم – تبی که هر دو می گیریم / از اینکه هردومون با هم – لب یک تیغ راه می ریم ) و کار ادامه می یابد. عجیب ترین اشتباه این آلبوم در این قطعه رخ داده است، جایی که خواننده در بار دوم اجرای خود واژه ( تیغ ) را به اشتباه ( سیخ ) تلفظ می کند!!!

سپس در بخش بی کلام فضای پیانو و زهی ها ممزوج می شوند و باز هم خواننده در فضای اسلو اجرا را پی می گیرد. پس از اجرای ترجیع بند ، سولوی ویلون فضا را در اختیار می گیرد.

10- " نابرده رنج "؛ قطعه پایانی آلبوم در فضایی الکترونیک با همراهی کلارینت شروع می شود . در ثانیه 21 خواننده به آرامی شروع به اجرا می کند و کار در همین فضای خلوت به پیش می رود : ( منو از این عذاب رها نمی کنی – کنارمی به من نگاه نمی کنی / تمام قلب تو به من نمی رسه – همین که فکرمی برای من بسه ) دوبار این بخش اجرا می شود و در ادامه بخش بدون کلام با حضور ویلون فضا را در اختیار می گیرد. باز خواننده سایر ابیات را اجرا می کند و آن گاه به اوج اجرایی می رود ؛ در ضمن خواننده در اجرای واژه ( می پرسم ) حرف سین را نامناسب و ضعیف تلفظ می کند.

ترجیع بند این بار در حالت خلوت به پیش می رود و خواننده این بخش را در گام پایین و بهتر است بگوییم به صورت یواشکی (!) اجرا می کند. البته وی بار دوم در حالت معمول این بخش را می خواند.

این اثر ، برترین قطعه این آلبوم است و به خصوص در بخش ملودی دارای قوت و گیرایی خوبی می باشد. در مجموع نابرده رنج جزو شاخص ترین آثاری است که تاکنون توسط خواننده اجرا شده است.



منتقد: علیرضا بهمیاری

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    از این سایت خوشت اومد؟
    ؟
    چند سالته؟
    دوست دارید بیشتر در مورد چه فیلم ها و هنرمندانی مطلب بگذاریم؟
    چگونه وارد این سایت شدید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2151
  • کل نظرات : 55
  • افراد آنلاین : 17
  • تعداد اعضا : 4927
  • آی پی امروز : 251
  • آی پی دیروز : 327
  • بازدید امروز : 1,343
  • باردید دیروز : 1,508
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 1,343
  • بازدید ماه : 16,883
  • بازدید سال : 84,326
  • بازدید کلی : 3,677,512