واژه “Symbol” در لغت بهمعنای نماد، نشانه، دالّ، نمودگار، نمون، رمز است و در عرف علمی، کد و سمبل نیز برای آن بهکار میرود.
در این گزارش به بررسی نمادهای فراماسونری به کار رفته در برخی نقاط در خاورمیانه و آسیا می پردازیم….
واژه “Symbol” در لغت بهمعنای نماد، نشانه، دالّ، نمودگار، نمون، رمز است و در عرف علمی، کد و سمبل نیز برای آن بهکار میرود.
در این گزارش به بررسی نمادهای فراماسونری به کار رفته در برخی نقاط در خاورمیانه و آسیا می پردازیم….
این اصطلاح، در حوزه فلسفه زبان، زبانشناسی، ارتباطشناسی و هنر و ادبیات بهکار برده میشود و اصل آن ریشه در ادبیات نشانهشناختی جهان باستان دارد. گذشتگان همواره منابعی غنی از رمزها (نمادها) را در ادبیات خود دربر داشتهاند و نمادها از ارکان اساطیر کهن است؛ بلکه زبان اسطوره، نماد است. اما اصطلاح نشانه و به تبع آن انواع نشانه از جمله نماد (symbol)، برای اولینبار توسط چارلز ساندرز پیرس، فیلسوف پراگماتیست آمریکایی و با تقسیم سهگانه نشانه توسط او وارد ادبیات علمی دوران مدرن شد و مورد استفاده در علوم گوناگون قرار گرفت.
پیرس “نشانهها” را به سه دسته معروف شمایل (Icon) ، نمایه (Index) و نماد (Symbol) تقسیم کرده است. این گفتار به مطالعه نماد با رویکرد ارتباطشناختی و بهعنوان یک واسط (Medium) در انتقال پیام میپردازد و از جنبههای فلسفی محض و زبانشناختی صرف در اینباره صرفنظر میکند.
البته به نظر متخصصین حوزه فراماسونری، نهانگرایی و توسل به توسعه فراگیر نمادها و سمبلهای بصری، یکی از نشانههای قدرت محدود و ناتوانی در تحقق اهداف بنیادین یک گروه است. در واقع گرفتار آمدن اغراق شده در دام نمادگرایی بصری نوعی پروپاگاندای پوچ و فاقد پشتوانه است که از سوی محافلی که از تزلزل و زوال خود بیم دارند، به کار گرفته میشود.
به عبارت دقیقتر، عدم تحقق اهداف بنیادین در یک کانون قدرت، آن را به سوی نمادگرایی افراطی و ایجاد این توهم که پنجه های گروه در همه جا حضور دارد، سوق میدهد. از این جهت نمادهایفراماسونری را در عین اهمیتشان نباید نشان قدرت بیحد و حصر و حضور فراگیر عناصر این جریان کمتعداد تلقی کرد. فراماسونرها گروهی توطئه گر هستند که در طول تاریخ هموراه به دسیسه چینی و نیرنگ مشغول بودهاند.
در این گزارش به بررسی نمادهای فراماسونری به کار رفته در برخی نقاط در خاورمیانه و آسیا می پردازیم.
شهر آستانه
شهر آستانه قزاقستان اولین پایتختی است که در قرن ۲۱ ساخته شده و کاملا نشانگر مسیری است که دنیا به آن سمت میرود.
این شهر در حقیقت از بینش یک شخص نشات گرفته است: “نورسلطان نظربایف” رئیس جمهور قزاقستان؛
این شهر به پشتوانه میلیاردها دلار پول فروش نفت، در دل یک محیط دوردست و بیابانی استپهای آسیا ساخته شده است. آنچه از این شهر ساخته شده است هم عجیب و جالب توجه است: یک پایتخت رمزآلود که با در آغوش گرفتن نظم نوین جهانی، قدیمیترین آئین شناخته شده بشر یعنیخورشید پرستی را جشن میگیرد. این شهر همچنان به شدت در حال ساخت و ساز است اما همین ساختمانهایی که تاکنون ساخته شدهاند هم تقریبا دیدگاه سری و اسرارآمیز نظربایف را نشان میدهند.
هرم صلح
این هرم عظیم که توسط پرکارترین معمار فراماسونر انگلیس، “لرد نورمن فاستر” ساخته شده، یکی از مظاهر عجیب موجود در وسط استپهای آسیایی است. این ساختمان به گفته سازندگان آن به “ترک خشونت” و “متحد کردن ادیان جهان” اختصاص یافته است.
نورمن فاستر گفته است که این ساختمان هیچ نماد قابل توجه دینی ندارد تا راه را برای اتحاد همه اعتقادات با یکدیگر باز کند. اما در حقیقت این هرم، معبدی برای تنها دین حقیقی معتقدان به مکاتب سری یعنی خورشید پرستی است. با سفر به درون این ساختمان، به روشنی نمادهای این نوع پرستش را درخواهید یافت.
به وبلاگ من هم بیاییدsoltaniejahan.blogfa.com